Azzal kezdeném, ami egy marketinges tény, hogy mi emberek elsősorban érzelmi alapon hozzuk meg döntéseinket, és csak utólag racionalizáljuk. Van akiben tiltakozást vált ki ez a tény, pedig üzleti döntéseinket is erősen meghatározzák érzelmeink. A benyomásaink, amit az árajánlatok, és a személyes találkozók keltenek döntő fontosságúak. Nézzünk azonban néhány elengedhetetlen szempontot amire mindenképp érdemes odafigyelnünk, ha outsourcing szolgáltatót keresünk.
Beszéljünk a pénzről!
Az egyik legfontosabb, az ár. A bérszámfejtés és humán ügyvitel kiszervezésekor az ár általában Ft/főben(dolgozói létszám) van meghatározva. Hajlamosak vagyunk ilyenkor a többi részletre nem figyelni, és egyszerűen az ár alapján dönteni. Hatalmas hibát követhetünk el, ha nem vagyunk tisztában a mögöttes tartalommal, mert óriási különbségeket rejtenek az egyes ajánlatok. (Bővebben a körte és alma esete című cikkben olvashat erről.)
Jól értjük egymást?
A kiszervezés sikerességének egyik alapfeltétele már az első pillanattól a kommunikáció. Döntő fontosságú, hogy a szolgáltató és a kiszervező cég között kellően közvetlen és empatikus kapcsolat legyen. Az empatikus szó, talán meglepő kifejezés az üzleti életben, de mégis helyénvalónak érzem. Mivel a „házon kívüli” folyamatok szorosan kapcsolódnak továbbra is szervezet életéhez, és a sikeres outsourcing napi munkakapcsolatot, az „együtt dolgozás” és „együtt gondolkodás” képességét igényli.
Garancia, na de mire?
Egyértelműnek tűnik, mégis számos esetben elmarad a garanciák tisztázása, és nem kerül be a szolgáltatási szerződésbe. Ki miért vállalja a felelősséget, ki miért fizet? Ezek alapkérdések amiket feltétlenül fel kell tennünk. Miért vállalja a szolgáltató és milyen mértékben a felelősséget? Hatósági bírságok (APEH, OEP)esetén ki fizet? Nyújt-e szolgáltató a szolgáltatás minőségére is garanciát?
Mennyire „vagyok-leszek” fontos a szolgáltatómnak?
Természetesen mivel vevők vagyunk a kézenfekvő válasz, az lenne, hogy „nagyon fontos leszek”. Azonban nem mindegy, hogy a szolgáltatóm árbevételének milyen hányada származik belőlem, azaz mennyire játszok kulcsfontosságú szerepet az életében. Ennek a jelentősége a későbbiekben egyedi igényeim és kéréseimre való rekacióknál lesz megfigyelhető. Mennyire tudom az érdekeimet érvényesíteni? Túlóráznak-e miattam ha szükséges? Kaphatok-e azonnali válaszokat, megoldásokat? stb.. Egyik kedves vevőnk szájából hangzott el az a nagyon találó kifejezés erre vonatkozóan, hogy „nem akarunk kerekítési különbözet lenni.” Azt azért szeretném hangsúlyozni, hogy nem arra a buzdítok senkit, hogy minél kisebb szolgáltató céget válasszon. Méret és rugalmasság között nem állítom, hogy minden szolgáltatóra fennáll egy ellentétes irányú kapcsolat. Valamint az sem elhanyagolható tény, hogy ez csak egy szempont a sok közül, hisz egyértelmű, hogy a szolgáltató szakmai tapasztalatának fontossága azért elsődleges marad!